RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
TINGKATAN
|
5B
|
TARIKH
|
10 Mei 2012
|
MASA
|
9.05-9.45
|
TEMPAT
|
Kelas
|
KEHADIRAN
|
|
Tajuk/Tema
: KOMSAS- sajak “Bangkitlah”
Objektif : Pada akhir pembelajaran pelajar dapat :-
1. Menjelaskan
gaya bahasa dan unsur bunyi dalam sajak.
2. Memberikan
makna kata/ diksi yang terdapat dalam sajak
3. Menghubungkaitkan
topik yang dipelajari dengan kehidupan harian.
Hasil Pemelajaran
: FU
10.5 Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur
bunyi dalam puisi.
Aras
1 (iii) Menganalisis karya prosa dan puisi untuk
menjelaskan perkara-perkara
yang menarik.
FS
8.5 Mentafsir maklumat yang dilpilih
secara rasional untuk
membuat inferens.
Aras
1(iii) Meneliti semula kerelevanan maklumat.
Langkah
Aktiviti :
1. Guru
membincangkan kepada pelajar aspek-aspek sastera
dalam sajak “Bangkitlah”.
2. Guru
meminta setiap pelajar memberikan pendapat mereka
3. Sesi
soal jawab dan perkongsian idea
4. Guru
membuat peneguhan terhadap jawapan pelajar
Kemahiran
bahasa : kemahiran mendengar dan bertutur
Kemahiran
membaca
Sistem
Bahasa : sebutan dan intonasi
Makna
perkataan
Pedagogi
(KBT) : Kemahiran berfikir, kemahiran
berkomunikasi
Pengisian
kurikulum : Nilai- Berfikiran terbuka, bertanggungjawab dan jujur
Ilmu-
Bahasa
Refleksi :