Translate

Khamis, 31 Mei 2012

RPH sajak "bangkitlah"


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

TINGKATAN
5B
TARIKH
10 Mei 2012
MASA
9.05-9.45
TEMPAT
Kelas
KEHADIRAN


Tajuk/Tema               : KOMSAS- sajak “Bangkitlah”
Objektif                      :  Pada akhir pembelajaran pelajar dapat :-
1.      Menjelaskan gaya bahasa dan unsur bunyi dalam sajak.
2.      Memberikan makna kata/ diksi yang terdapat dalam sajak
3.      Menghubungkaitkan topik yang dipelajari dengan kehidupan harian.

Hasil Pemelajaran     : FU 10.5 Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur
     bunyi dalam puisi.
Aras 1 (iii) Menganalisis karya prosa dan puisi untuk
                   menjelaskan perkara-perkara yang menarik.
  FS 8.5  Mentafsir maklumat yang dilpilih secara rasional untuk
               membuat inferens.
Aras 1(iii) Meneliti semula kerelevanan maklumat.

Langkah Aktiviti       :          

1.      Guru membincangkan kepada pelajar aspek-aspek sastera
dalam sajak “Bangkitlah”.
2.      Guru meminta setiap pelajar memberikan pendapat mereka
3.      Sesi soal jawab dan perkongsian idea
4.      Guru membuat peneguhan terhadap jawapan pelajar
Kemahiran bahasa    :           kemahiran mendengar dan bertutur
                                                Kemahiran membaca
Sistem Bahasa            :           sebutan dan intonasi
                                                Makna perkataan
Pedagogi (KBT)        :           Kemahiran berfikir, kemahiran berkomunikasi
Pengisian kurikulum :           Nilai-   Berfikiran terbuka, bertanggungjawab dan jujur
                                                Ilmu- Bahasa
Refleksi                      : 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan